تجهیزات صنعتی

  • ۰
  • ۰

لوله بتنی

لوله بتنی :

بتن یک مصالح ساختمانی رایج است. با این اوصاف از بتن مسلح این به عنوان پایه ای برای ایجاد عناصر سیستم های فاضلاب استفاده می شود که از طریق آن مایعات مختلف، از جمله مایعات تهاجمی، پمپ می شود. لوله بتنی دارای سطح داخلی صاف، مستحکم، مقاوم در برابر ضربه و بسیار بادوام هستند.

مزایا و معایب لوله بتنی :

لوله بتنی مقاومت بالایی در برابر خوردگی و ترکیبات شیمیایی تهاجمی دارد. لوله های بتنی  قادر به مقاومت در برابر بارهایی هستند که لوله های پلیمری از تحمل آن عاجز هستند.  آنها دارای استحکام مکانیکی ذاتی هستند که لوله های سرامیکی فاقد آن هستند. خطوط لوله بتنی در شرایط عملیاتی بالا دارای مقاومت ویژه بالا، مقاومت در برابر تغییرات طولانی مدت قرار گرفتن در معرض رطوبت و دما، مقاومت ساختاری در برابر ترک خوردگی، تغییر شکل و خمش و همچنین آب بندی هستند. لوله بتنی بیش از 50 سال دوام می آورد زیرا دارای سطح صاف، متراکم و مقاوم در برابر سایش است.

دقت کنترل ساخت و ساز اتصال محکم عناصر شبکه های فاضلاب را امکان پذیر می کند. استفاده از مهر و موم های لاستیکی مخصوص باعث کاهش شدت کار و هزینه های نصب لوله بتنی می شود. وزن قابل توجه لوله های بتنی به آنها اجازه می دهد تا با موفقیت در برابر نیروهای شناور وارد شده بر روی آنها در هنگام ذوب، سیل و بالا آمدن زمین در شرایط یخ زدگی مقاومت کنند.

گریدهای بتن سنگین (B30 و بالاتر) مقاومت بالایی در برابر یخ زدگی (از F50 تا F300) و آب (از W4 تا W6) دارند. علاوه بر این، لوله بتنی دچار حریق و پوستگی تاشی از تابش آفتاب و یا تغییر شکل ناشی از حرارت هاب الا نمی شود. مدت زمان بهره برداری مداوم از این خطوط لوله بیش از 100 سال است. از معایب لوله بتنی می توان به وزن زیاد و مقاومت ناکافی در مقایسه با محصولات بتن مسلح اشاره کرد.

لوله بتنی برای چه مواردی استفاده می شود؟

حوزه اصلی کاربرد لوله بتنی ، تشکیل خطوط لوله مدفون تا 10 متر، و انتقال سیالات فاضلاب برای اهداف مختلف و تهاجمی است. اینها می توانند همچنین بعنوان زهکشی، تامین آب، سیستم های خانگی، صنعتی، فاضلاب، طوفان و توانبخشی مورد استفاده قرار گیرند. همچنین، رودخانه های زیرزمینی را می توان در لوله های بتنی "محصور" کرد. چنین کلکتورهای گرانشی و فشاری می توانند از زیر خطوط خودرو و راه آهن عبور کنند.

لوله های بتنی راه آرمه برای چیدمان تقاطع های هیدروفنی و مهندسی فنی در خاکریزهای زیر بستر بزرگراه های حمل و نقل استفاده می شود. علاوه بر این، شبکه های مهندسی پل ها و ساختمان ها مجهز به لوله های بتنی هستند. شبکه های کابلی و ارتباطات خطوط لوله از جمله فاضلاب را می توان در میکروتونل های بتنی تشکیل شده توسط آنها قرار داد.

انواع لوله بتنی :

به لوله های بتنی مقاومت بار داده می شود که درجه احتمال عمیق شدن آنها را تعیین می کند (به ترتیب 5 کلاس بار برای عمق 2/4/6/8/10 متر). لوله های بتنی خطوط لوله فشار (فشار) و بدون فشار (گرانش) را تشکیل می دهند. همچنین انواع لوله بتنی از نظر شکل مقطع، طول، طراحی گره اتصال، قطر، مواد تعبیه شده در داخل متفاوت است. لوله های بتنی با قطر بزرگ محصولاتی با سطح مقطع تا 550 سانتی متر و لوله های کوچک - از 50 سانتی متر تا 110 سانتی متر در نظر گرفته می شوند. استحکام اتصال عناصر یک خط لوله بتنی توسط درزگیرها، لاستیک و در انتها از اورینگ، قیری کنفی و طرح های خاص تامین می شود.

لوله بتنی تحت فشار :

این دسته از لوله های بتنی مایعات تحت فشار ایجاد شده توسط ایستگاه های پمپاژ را حمل می کنند. اکثر این خطوط لوله، خطوط لوله فاضلاب و آبرسانی با ظرفیت بالا هستند. با توجه به فشاری که لوله بتنی برای آن در نظر گرفته شده است، آنها به فشار بالا (تا 25 اتمسفر)، فشار متوسط ​​(تا 20 اتمسفر)، فشار پایین (تا 10 اتمسفر) تقسیم می شوند. ماده ای که می تواند در چنین فشارهایی برای مدت طولانی کار کند سیمان پرتلند M400 و بالاتر است. این نوع از لوله ها مجاز به تقطیر اجزای مایع کمی تهاجمی که تا 400 درجه  حرارت داده شده  است.

لوله های بتنی بدون درز بدون فشار :

در آنها به دلیل شیب ایجاد شده در هنگام طراحی مسیرها، مایعات با نیروی جاذبه حرکت می کنند. بیشتر آنها لوله های آب زیرزمینی، فاضلاب خانگی و طوفان هستند. سیستم ها توسط یک اتصال یا یک لوله سوکت تشکیل می شوند. سیمان پرتلند یک پایه اتصال برای بتن سیمان سرباره پرتلند، سخت شدن سریع و اجزای معمولی، مقاوم در برابر سولفات ها و خوردگی است.

ترکیب لوله های بتنی :

محل نصب عناصر سیستم های خط لوله یک ترانشه است که نمایه آن شیب طراحی را فراهم می کند. تشکیل خط لوله بتنی  امکان ایجاد منهول ها را در 50-100 متر فراهم می کند. لوله بتنی به صورت متحرک یا محکم از طریق آستین انتهایی یا پروفیل مفصلی به سایر اجزای مشابه متصل می شود. حلقه های O لاستیک اتصال انعطاف پذیری را ایجاد می کنند. محصول بتن در هنگام جابجایی ماستیک ها و برج های قیر به سیستم بدون جابجایی ثابت می شود. در آخرین نسخه پهلوگیری از ملات سیمان ثابت استفاده می شود.

علامت گذاری و ابعاد لوله بتنی :

یک لوله بتنی با یک کد الفبایی، به عنوان مثال، TB 60.20-2 مشخص شده است. حروف نوع لوله را نشان می دهد، عدد اول قطر داخلی (cm)، عدد دوم طول (dm) است. بعد از خط فاصله، کلاس بار مشخص می شود. بنابراین، علامت گذاری TB 60.20-2 به این معنی است: یک لوله سوکت استوانه ای با اتصال لب به لب که با واشر مهر و موم شده است. قطر داخلی آن 60 سانتی متر طول آن 200 سانتی متر است، از نظر باربری در رده دوم قرار می گیرد، در شرایط عادی استفاده می شود.

نصب لوله بتنی :

لوله های بتنی بدون فشار قوی‌تر هستند تا به مایعات تهاجمی اجازه عبور ایمن از یکی از آنها را بدهند. برای محافظت در برابر اثرات نامطلوب در تولید لوله ها، از بتن با ناخالصی های اضافی برای افزایش مقاومت استفاده می شود. لوله های بتنی از شکل خاصی ساخته می شوند که دارای یک "هسته" و یک پوسته بیرونی از چندین قسمت است. این قطعات با پیچ و مهره های فنری به هم بسته می شوند و به بدنه اجازه می دهند فشار زیادی را تحمل کند. "هسته"، به عنوان یک قاعده، با یک پوشش لاستیکی پوشیده شده است. یک قاب فلزی روی قالب نصب شده است. یک حلقه مرکزی مخصوص روی قالب قرار می گیرد. تولید لوله های بتنی مستقیم با استفاده از روسازی بتنی مخصوص انجام می شود. سازه ها بر اساس نوع وقوع در زمین به دسته های زیر تقسیم می شوند: در عمق تقریبی 3 متر. در عمق حدود 4 متری؛ در عمق حدود 6 متری.

برای جایگذاری لوله هاب بتنی مسلح در اعماق زیاد، مواد با مقاومت افزایش یافته انتخاب می شوند. همراه با روش فشرده سازی سریع و یکنواخت در طول تولید بر روی یک "خطار" تقویت شده، فرصتی منحصر به فرد برای استفاده از چنین ساختارهایی در شرایط دمایی شدید فراهم می کند. لوله فشار بتنی با یک سوکت مخصوص در یک طرف - برای اتصال آسان قطعات - تولید می شود. این به شما امکان می دهد تا سیستم های زهکشی و فاضلاب مختلف را با طول مورد نیاز بسازید. لوله های بتنی به محصولاتی با طول 250 سانتی متر یا 500 سانتی متر تقسیم می شوند که استفاده از لوله های بتنی شاخه بلند را هنگام اجرای سیستم های طراحی شده در زمین بسیار مقرون به صرفه تر می کند. بر خلاف پلیمر یا فلز، قطر چنین محصولاتی می تواند به طور قابل توجهی از 400 تا 2400 سانتی متر متفاوت باشد. این به شما امکان می دهد یک خط لوله را برای حجم های مختلف حمل و نقل یک ماده سازماندهی کنید. به عنوان یک قاعده، از لوله های بتنی برای انتقال مایعات مختلف (زباله، فاضلاب، فاضلاب) توسط گرانش استفاده می شود. این بدان معنی است که توده ها در طول ساختار نه تحت فشار، بلکه خودسرانه حرکت می کنند. برای این، خط لوله باید به درستی زاویه شیب را محاسبه کند. هم به قطر محصولات و هم به حجم زهکش بستگی دارد. چنین سیستم های حمل و نقل و فاضلاب نیاز به نصب تجهیزات سنگین ساختمانی در هنگام نصب دارند. علاوه بر این، سطحی که سازه های بدون فشار برای اجرای سیستم زیرزمینی خارجی بر روی آن قرار می گیرند باید خود بتن ریزی شود. در محل اتصال چنین عناصر بتن مسلح، مفاصل با شکاف به هم متصل می شوند بنابراین باید با یک درزگیر مخصوص برطرف و آب بندی شوند. پس از جایگذاری لوله بتنی مسلح به عمق مورد نیاز (هر نوع حداکثر سطح زیرزمینی خود را دارد - از 2 تا 6 متر)، سیستم فاضلاب نصب شده باید با مواد زیر پوشانده شود: هنگام گذاشتن خط لوله تا عمق 2 مترمی توان از سنگ خرد و آسیاب شده استفاده نمود زیرا چنین محصولاتی استحکام بیشتری ندارند. هنگام گذاشتن خط لوله تا عمق 6 متر هم نیست برای پر کردن از چه موادی استفاده کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با لوله بتنی به وب سایت پایپ گستر مراجعه نمایید.

  • ۰۰/۱۲/۱۶
  • pipe gostarrrrrr

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی